Gemerské spojky zaujmú pôsobivým viaduktom i najdlhším cyklotunelom v Európe
Najznámejším slovenským viaduktom je pravdepodobne ten Chmarošský, ktorý milovníkom cestovania azda netreba predstavovať. Málokto však vie, že svoju verziu má aj Gemer. Koprášsky viadukt je síce výrazne mladší, zato však rozpráva veľmi zaujímavý príbeh našej histórie.
Dnes už patrí Gemer k menej bohatým regiónom, v minulosti sa však práve tam nachádzalo najväčšie ložisko železa v Uhorsku a darilo sa aj poľnohospodárstvu a ovocinárstvu. Oblasť preto v nížinnej časti pretkávala rušná železničná sieť s uzlami v Plešivci, Rožňave a Tornali, kadiaľ sa tovar vyvážal ďalej do sveta.
Vstup na viadukt
Po viedenskej arbitráži v novembri 1938 však pripadla časť južného Slovenska vrátane železničných tratí Maďarskému kráľovstvu. Gemer, ktorý z východu, severu i západu obkolesujú vrchy, zostal prakticky odrezaný od sveta, čo predstavovalo obrovský problém najmä pre Slavošovské papierne.
Koprášsky viadukt
Už nasledujúci rok preto vznikli plány na vybudovanie novej železničnej trate medzi Tisovcom a Slavošovcami a tzv. Gemerských spojok. Projekt zahŕňajúci viadukt a štyri tunely začali budovať v roku 1941, už o tri roky neskôr však po vypuknutí Slovenského národného povstania došlo k zastaveniu prác.
Vstup do Slavošovského tunela
Po druhej svetovej vojne sa však anektované územie vrátane železničných tratí vrátilo Slovensku, a tak projekt Gemerských spojok stratil význam. Nikdy už nedošlo k jeho dokončeniu, no nedobudovaná trať sa aspoň v súčasnosti stáva čoraz obľúbenejším cieľom turistov i cyklistov.
Koprášsky tunel
Najpôsobivejšiu časť predstavuje Koprášsky (alebo tiež Mníšanský) viadukt v katastri obce Magnezitovce. Betónový kolos má výšku 36 a dĺžku 120 metrov a napriek tomu, že nikdy neslúžil svojmu účelu, zachoval sa vo veľmi dobrom stave.
Koprášsky viadukt
Len po pár desiatkach metrov ďalej vedú naše kroky do Koprášskeho tunela, ktorý je unikátny tým, že sa pri jeho razení nestal žiadny úraz. A hoci na dĺžku meria 250 metrov, jeho horizontálna odchýlka údajne predstavuje iba nepatrné dva milimetre!
Koprášsky tunel
Ešte unikátnejší je vzdialenejší Slavošovský tunel (Tunel pod Homôlkou), ku ktorému sa dostávame po svižnej prechádzke nádhernou prírodou, v ktorej môžete pri troche šťastie obdivovať aj vzácne salamandry škvrnité.
Neosvetlený tunel je prístupný verejnosti a prechádza ním aj oficiálna cyklotrasa. S dĺžkou 2401 metrov je najdlhším cyklotunelom v Európe a tretím na svete.
Slavošovský tunel je adrenalínovým zážitkom
Autor: © Zoznam/ako
Zdielať článok na FacebookuSúvisiace články
TV program Telkáč.sk
Nenechajte si ujsť svoje obľúbené filmy a seriály.