AUTOM Odvčera platí nový cestný zákon (5)

2009-02-02 14:00:00 |   |    | 

SLOVENSKO - Vodiči, chodci a cyklisti sa odvčera riadia na cestách novými pravidlami. Vyplýva to zo zákona o cestnej premávke, ktorý práve nadobudol účinnosť.



Úseky diaľnic, na ktorých by vodiči mohli jazdiť rýchlejšie ako zákonom povolenou rýchlosťou 130 kilometrov za hodinu, zatiaľ nie sú známe. Podľa riaditeľa odboru dopravnej polície Prezídia PZ Milana Anjela tomu musia prechádzať odborné posúdenia.

"To, akou rýchlosťou je možné ísť na diaľnici, určujú najmä jej parametre a kvalita. Vozovka diaľnice potrebuje mať isté parametre, aby zvládla vozidlá idúce aj vyššou rýchlosťou a tie aby po nej mohli bezpečnej prejsť," povedal.  Ak to bude možné, bude na niektorých úsekoch dopravnou značkou povolená vyššia rýchlosť ako stotridsiatka.

"Teoreticky sa pripúšťa, že napríklad na diaľnici v úseku pri Novom Meste nad Váhom by mohla byť osadená takáto značka. Zatiaľ sú to len predpoklady," uviedol Milan Anjel. Tomu bude predchádzať odborné posúdenie z ministerstva dopravy a ministerstva vnútra, prebehnú diskusie aj s Národnou diaľničnou spoločnosťou.

Generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného (VÚD), a. s., v Žiline Ľubomír Palčák uviedol, že nie je zástancom tohto opatrenia. "Každý rýchlostný limit má byť kompromisom z troch pohľadov. Má to byť kompromis medzi plynulosťou cestnej premávky, bezpečnosťou a dnes sa už hovorí aj o ekológii dopravy.

Keď si hľadám kompromis pri rýchlosti 160 km/h, vidím na slovenské pomery veľký pokles bezpečnosti a skoro minimálny prínos v plynulosti. Zoberme si, že prvý skúšobný úsek sa uvažuje medzi Košicami a Prešovom. Keď si jednoducho vypočítame prínos z pohľadu plynulosti, tak na tejto trase pri rýchlosti 160 km/h získam 2 minúty oproti rýchlosti 130 km/h. Z pohľadu plynulosti je to zanedbateľný prínos," skonštatoval Palčák.

Poukázal aj na skutočnosť, že technický stav dnešných vozidiel je už na takej úrovni, že rýchlosť 160 km/h im nerobí žiaden problém. "Skôr je prínos v osobnom pocite, že mám dobré auto a v pohode idem 160 km/h. Ale pocit zodpovednosti u vodičov je u nás ešte, keď to porovnám s okolitými krajinami, skôr na nižšej úrovni.

Veľa dopravných nehôd sa stáva pri zlom odhadnutí vzdialenosti, pri predbiehaní, pri určitých manévroch na cestách a diaľniciach. A keď vezmeme, že rozdiel v brzdnej dráhe pri 160 km/h a 130 km/h je už niekoľko desiatok metrov, osobne si myslím, že by sme išli v bezpečnosti dole a v plynulosti by nám to neprinieslo žiadny efekt," povedal Palčák.

Pred prijatím cestného zákona sa diskutovalo, či by sa nemala zvýšiť maximálna povolená rýchlosť na 160 kilometrov za hodinu. V novom zákone sa maximálna povolená rýchlosť nezvýšila, pribudlo však ustanovenie, ktorým sa vyššia rýchlosť môže povoliť dopravnou značkou.

V obciach sa nedele (1. februára) bude jazdiť rýchlosťou o 10 kilometrov za hodinu nižšou. Pri strete automobilu s chodcom, ktoré ide rýchlosťou 50 kilometrov za hodinu, je šanca na prežitie chodca vyššia, ako keby vozidlo išlo šesťdesiatkou, uviedol riaditeľ dopravnej polície Milan Anjel na základe spracovaných štúdií.

"Plynulosť cestnej premávky sa pravdepodobne zníži, ak však porovnáme dva aspekty plynulosť a bezpečnosť, na prvom mieste je samozrejme, bezpečnosť," povedal Anjel. "Vodiči budú musieť mať väčšiu trpezlivosť, aby sme ochránili životy a zdravie občanov," vyzval.

 

 

Zdroj/autor: mvsr,tasr,autoweb,drom

Zdieľať článok na Facebooku

Foto: autoweb

Hodnotenie článku:
0.0/5 (0 hlasov)


Novinky.sk

Gurman.sk


Sobota, 18. máj. 2024. Meniny má Viola.
Stream naživo

TV program TV program Telkáč.sk
Nenechajte si ujsť svoje obľúbené filmy a seriály.

Foto dňa