Koniec legendárneho vlaku: Pantograf sa vydá na poslednú jazdu

2024-05-25 08:00:00 |   |    | 

Pôvodne mali byť určené pre okolie Prahy, napokon bolo 16 z nich presunutých do Košíc. Elektrické jednotky 460 Pantograf sa v konečnom dôsledku stali na 50 rokov typickým obrazom elektrických tratí na východe Slovenska. Oficiálna rozlúčka Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) s posledným vozidlom tohto radu bude počas víkendu 25. a 26. mája 2024 na Rušnoparáde v Košiciach. ZSSK odovzdá kľúče občianskemu združeniu Detská železnica Košice, ktoré sa postará o jeho zachovanie a údržbu.



 

Posledný Pantograf na záver svojej kariéry v ZSSK absolvuje jazdu z Košíc cez Kysak do Prešova a naspäť. Jeho finálnou zastávkou bude priamo Rušňoparáda v košickom depe, kde dovezie malých aj veľkých fanúšikov železnice. Medzi Kostoľanmi nad Hornádom a Košicami sa k nemu pridá aj Panter, spolu s ktorým absolvujú súbežnú symbolickú jazdu. Vo vlaku je možné cestovať iba so vstupenkami na Rušňoparádu, ktoré sú k dispozícii v predpredaji v Zákazníckom centre ZSSK v stanici Košice alebo priamo na mieste vo vlaku.

Vyraďovanie starých vlakov je prirodzená súčasť modernizácie vlakovej flotily ZSSK. V súčasnosti totiž prebieha masívna obmena vozidiel v osobnej doprave, východné Slovensko nevynímajúc. Dopravca v uplynulom období na tamojších regionálnych tratiach zaviedol nielen nové elektrické jednotky, ale aj nové a modernizované vozne druhej triedy.

Strategickým cieľom ZSSK je pokračovať v procese modernizácie a postupne znižovať priemerný vek vozidlového parku. V súčasnosti máme pripravených niekoľko projektových zámerov, ktoré prinesú ďalšie moderné jednotky nie len na trate východného Slovenska. Prvé výsledky týchto projektov pocítia cestujúci v najbližších rokoch. Modernizácia bude pokračovať aj v nasledujúcich rokoch s cieľom priniesť kvalitnejšie, bezpečnejšie, spoľahlivejšie a komfortnejšie cestovanie vlakom pre všetkých cestujúcich na celom  Slovensku,” hovorí Peter Helexa, generálny riaditeľ ZSSK.

Dopravca očakáva, že ku koncu roka bude mať takmer 68 % vozňov nových alebo modernizovaných (vyrobených alebo zásadne modernizovaných po roku 2008), zatiaľ čo staršie budú predstavovať  32 %. Pri lokomotívach a ucelených jednotkách to bude 65 % vozidiel nových alebo modernizovaných po roku 2008, zatiaľ čo 35 % sú staršie modely.

 

Čo ste o Pantografoch (možno) nevedeli:

  • Kde a kedy boli vyrobené? V rokoch 1974 až 1978 v závode Vagónka Tatra Studénka
  • V akom počte? 43 jednotiek
  • Ako sú označené? 460 (pôvodne EM 488.0)
  • Z čoho vznikla prezývka Pantograf? Prezývku Pantograf jednotka získala podľa typu zberača, zariadenia na zber elektrického prúdu z trolejového vedenia, ktorého tvar bol odvodený od mechanickej pomôcky určenej na prekresľovanie výkresov do iných veľkostí.
  • Kde premávali? V Ústí nad Labem (9 jednotiek), v Ostrave (18 jednotiek) a v Košiciach (16 jednotiek), krátky čas premávali aj v okolí Žiliny
  • Aké mali parametre? Celá päťvozňová jednotka mala dĺžku 122,5 metra, hmotnosť až 294 ton, kapacitu 336 miest na sedenie a výkon 2 000 kW
  • Akou maximálnou rýchlosťou mohli jazdiť? 110 kilometrov za hodinu
  • Posledná jazda v ZSSK? 13. mája 2024 ako Os 8808 (Čierna nad Tisou 7:05 – Košice 8:50)

 

 

Čo vás čaká na Rušňoparáde:

Brány Depa Košice budú otvorené v sobotu 25. mája od 9:00 do 16:30 a v nedeľu 26. mája od 10:00 do 15:00. Toto podujatie organizuje ZSSK v spolupráci s Podvihorlatským železničným spolkom. Na návštevníkov čakajú historické parné, ale aj najmodernejšie elektrické rušne. Moderná vlaková jednotka Panter bude slúžiť ako chill out zóna. Návštevníci si v nej budú môcť oddýchnuť a dozvedieť sa viac o produktoch a službách ZSSK. V nedeľu sa v Košiciach predstavia aj desiatky historických veteránov, ktoré sú súčasťou akcie 500KM SLOVENSKÝCH.

 

Zdieľať článok na Facebooku
Zdroj: ts

Hodnotenie článku:
0.0/5 (0 hlasov)


Novinky.sk

Gurman.sk

Streda, 19. jún. 2024. Meniny má Alfréd.
Stream naživo

TV program TV program Telkáč.sk
Nenechajte si ujsť svoje obľúbené filmy a seriály.

Foto dňa