GRÉCKO - V niekoľkých staniciach nového metra v gréckom Solúne budú vystavené archeologické objavy, nájdené pri budovaní podzemnej dráhy. Prvá linka metra v druhom najväčšom gréckom meste má dĺžku 9,6 kilometra a oficiálne ju otvoria už zajtra.
Solún má nové metro, ktoré zároveň poskytuje výstavné priestory pre archeologické objavy z doby jeho budovania. Práve kvôli nespočetným vykopávkam sa výstavba metra pretiahla na desiatky rokov.
Solúnske metro spĺňa všetky nároky na modernú dopravu. Obsluhujú ho vlaky bez vodiča a nástupište od koľajiska oddeľuje systém automatických posuvných dverí.
"Tento projekt ponúka pozoruhodnú zmes starobylého a moderného, spája archeologické dedičstvo s infraštruktúrou metra," povedal novinárom grécky minister dopravy Christos Staikuras.
Razba tunelov kopírovala staré obchodné cesty v centre prístavného mesta, ktoré je trvalo osídlené od antických čias. byzantskú dobu po období osmanskej nadvlády.
Tunely museli byť prevŕtané vo väčšej hĺbke, než bolo pôvodne plánované, čo viedlo k zvýšeným nákladom a zdržaniam, a to v záujme zachovania starobylých objavov.
Najdôležitejšie artefakty sú vystavené pozdĺž podzemnej dráhy, ktorá má teraz 13 staníc.
"Projekt čelil podstatným zdržaniam a mnohým výzvam, vrátane viac ako 300.000 archeologických nálezov, z ktorých mnohé sú teraz vystavené na rôznych staniciach hlavnej linky," povedal Staikuras
Projekt solúnskeho metra sa zrodil už pred viac ako storočím a jeho terajšie dokončenie obyvatelia mesta uvítali s nemým úžasom, keď roky na projekt metra pozerali ako na ukážku byrokratických prieťahov a nesplnených sľubov, uviedla AP
Podľa vládnych údajov náklady na vybudovanie prvej línie a rozostavanie. druhej línie metra dosiahli tri miliardy eur.