EXTRA Lokomotíva č.1

2008-06-23 12:30:00 |   |    | 

VEĽKÁ BRITÁNIA/ video - Prvú továreň sveta na parné rušne, Robert Stephenson Co., založil 23. júna 1823 pred 225 rokmi britský technik a vynálezca George Stephenson so svojím synom Robertom.



Prvým produktom továrne, nachádzajúcej sa v Newcastli, bol rušeň Locomotion č. 1, za ktorým nasledovali ďalšie s menami Hope, Dilligence a Black Diamond. George Stephenson bol výnimočne talentovaným človekom. Narodil sa v roku 1781 pri Newcastli v chudobnej rodine. Namiesto chodenia do školy od detstva sprevádzal do práce svojho otca, kuriča a strojníka na parnom stroji v uhoľnej bani. Tu sa rozvinulo jeho technické nadanie a zručnosť.

     
Vo svojich 17 rokoch už pracoval ako strojník a konštruktér motorov a čerpadiel pre bane v Newcastli. Popri práci sa vo večernej škole učil čítať a písať. Konštrukcii parných lokomotív sa venoval od roku 1814. Podporili ho v tom jeho zamestnávatelia, ktorí videli jeho talent a húževnatosť.
     
Stephensonova prvá lokomotíva skonštruovaná pre dopravu uhlia v Killingworthe uniesla 30 ton uhlia a dosahovala rýchlosť 6,4 kilometra za hodinu. V rokoch 1819–22 už viedol stavbu prvej železnice zo Stocktonu do Darlingtonu, kde použil rozchod koľajníc 1435 mm, ktorý prebral takmer celý svet.
     
Spočiatku na tejto železnici premávali vlaky ťahané konskou silou, ale 27. septembra 1825 tu bola spustená do  prevádzky prvá pravidelná linka, ktorú zabezpečovalo päť parných lokomotív. Na tejto trati už pôsobil rušeň Locomotion č. 1. Trať dlhú 12,5 kilometra prešiel vlak za 65 minút a dosiahol najvyššiu rýchlosť 19 kilometrov za hodinu. V roku 1833 si dal Stephenson patentovať železničné brzdy, ktoré využívali paru lokomotívy.
     
Lokomotíva Rocket zo Stevensonovej továrne v roku 1829 zvíťazila v súťaži na dodávku lokomotívy pre trať z Liverpoolu do Manchestru. Rocket dosiahla rýchlosť až 46,5 kilometra za hodinu a pri malej  spotrebe desať kilogramov koksu na kilometer mala výkon 12 koní. Tlak pary sa pohyboval okolo 0,3 MPa.
     
Na území súčasného Slovenska sa myšlienka vybudovať železnicu objavila v roku 1836 spolu so zámerom zrýchliť prepravu poľnohospodárskych plodín a dreva do Viedne a k Dunaju. Prvá železnica viedla od Bratislavy do Trnavy a bola na konský pohon, k čomu viedla úvaha, že krmivo pre kone je lacnejšie ako uhlie a koní je v Uhorsku dosť.


Zdroj/autor: wiki,tasr,drom    

VIDEO Stephensonova lokomotíva



Zdieľať článok na Facebooku

Hodnotenie článku:
0.0/5 (0 hlasov)


Novinky.sk

Gurman.sk


Sobota, 18. máj. 2024. Meniny má Viola.
Stream naživo

TV program TV program Telkáč.sk
Nenechajte si ujsť svoje obľúbené filmy a seriály.

Foto dňa