Nórsko

2019-01-01 00:00:01 |   |    | 

Fakty

Názov krajiny: Nórske kráľovstvo
Hlavné mesto: Oslo
Rozloha: 385 252 km2
Počet obyvateľov: 5 302 788 (2018)
Štátne zriadenie: konštitučná monarchia
Geografická poloha: severná Európa.
Časové pásmo: Slovensko 0 hod.
Ubytovanie: Pozrite si výhodné ubytovanie v Osle.
Podnebie:

na juhu mierne prímorské s nezamŕzajúcimi prístavmi, na severe subarktické

Predpovede.sk

POZRITE SI AKTUÁLNE POČASIE V OSLE

Mena: nórska koruna (NOK)
Jazyky: nórčina (bokmaal a nynorsk), lapončina, severná sámština
Správne členenie: 19 filke (krajov)
Národnost. zloženie: Nóri (83%), Laponci, Poliaci, Švédi, Nemci
Náboženstvo: evanjelické (71,5%), rímskokatolícke (2,8%), islam
Diplomatické zast.:

Veľvyslanectvo SR v Oslo
Thomas Heftyes gate 24, N – 0244 Oslo
Telefón: +47 2204 9470
Mobil (pohotovostný): +47 9177 3094
Fax: +47 2204 9474
E-mail: emb.oslo@mzv.sk
Internet: www.mzv.sk/web/oslo

Veľvyslanectvo Nórska v SR
Palisády 29, 811 06 Bratislava, Slovakia
Email: emb.bratislava@mfa.no
Tel:  +421 2 5910 0100
Fax: +421 2 5910 0115
Internet: www.norway.sk

Víza a doklady:

Na pobyty do 90 dní stačí platný cestovný pas alebo občiansky preukaz vo forme identifikačnej karty. Podľa praktických skúseností však (a aj v zmysle odporúčania veľvyslanectva Nórska v Bratislave) odporúčame občanom SR vziať so sebou na cestu do Nórska aj platný cestovný pas.

Ministerstvo zahraničných vecí SR


O krajine

Dejiny: V staroveku bolo územie Nórska osídlené germánskymi kmeňmi, ktoré zatlačili pôvodných obyvateľov Laponcov na sever. V 9. stor. na území vzniklo kráľovstvo so silnou formou vojenskej demokracie, ktoré však nikdy nezískalo centrálnu moc; súčasne výboje nórskych vikingov. V 11. stor. bolo Nórsko súčasťou ríše Knuta II., expanzia na britské ostrovy, do Grónska, na Island. 13. stor. sa pokladá za obdobie najväčšieho politického významu i hospodárskeho rozkvetu. Špecifickým znakom obdobia feudalizmu v Nórsku bola osobná sloboda väčšiny sedliakov a právo vystupovať v sneme, kde tvorili osobitný stav.

V r. 1319 vytvorila krajina personálnu úniu so Švédskom. Začiatkom 14. stor. totiž vymrela domáca kráľovská dynastia a v epidémii moru v r. 1349-1350 aj väčšina šľachty a polovica obyvateľstva. V r. 1380 vznikla dánsko-nórska personálna únia. Dánsky kráľ vnútil v r. 1537 Nórom reformáciu, jazyk, rozpustený bol nórsky snem, vláda prešla do rúk dánskych kráľovských radcov a krajina stratila politický význam.

Nový ekonomický rozkvet krajiny nastal až v priebehu 17. stor. – rozvíjal sa obchod, začali sa ťažiť rudy a vyvážať drevo. Od 2. polovice 18. stor. rástla nespokojnosť so závislosťou na Dánsku – národné obrodenie. V r. 1814 získalo Nórsko samostatnosť, ale opäť sa spojilo v personálnej únii so Švédskom a jeho zámorské dŕžavy Grónsko a Island ostali Dánsku. V r. 1905 získalo Nórsko definitívne samostatnosť. Krajina mala veľké obchodné loďstvo a snažila sa byť politicky neutrálna (aj počas prvej svetovej vojny).

V r. 1940 – 45 okupované Nemeckom; 1948 prijalo Marshallov plán; 1949 vstúpilo do NATO; 1957 odmietlo atómové vyzbrojovanie armády a rozmiestnenie jadrových zbraní na svojom území; 1959 sa stalo členom Európskeho združenia voľného obchodu a v referende v r. 1972 odmietlo vstup do EHS a rovnako v r. 1994 aj vstup do EÚ.

Bezpečnost. riziká: Nórsko má veľmi nízku mieru násilných trestných činov. Najpravdepodobnejšou trestnou činnosťou, ktorá sa môže dotknúť turistov, je vykradnutie alebo krádež auta a krádež bicyklov. Vreckové krádeže majú tendenciu byť v letných sezónach čoraz väčším problémom, ale stále to nie je o nič horšie, ako vo väčších európskych mestách. Nórsko je tiež jednou z krajín s najmenšou mierou korupcie. Polícia a iné orgány nie sú podplatiteľné - cestujúcim sa preto dôrazne odporúča, aby sa nepokúšali o akúkoľvek formu úplatkárstva.

Zdravotníctvo: Lekárska starostlivosť je na dobrej úrovni, zdravotnícke zariadenia disponujú najmodernejšou lekárskou technikou. Vo väčších mestách funguje nepretržitá lekárska služba (Legevakt). Návšteva lekára je finančne náročná. V lekárňach nie je v predaji aspirín, ani podobné prípravky s obsahom kyseliny acetylsalicylovej. Základné prípravky napr. pri prechladnutí je možné zakúpiť aj v každom obchode s potravinami, alebo v predajniach „Helsekost“, čo je obdoba lekární, v ponuke sú najmä prípravky a liečivá na prírodnej báze.

Internet (.no): www.visitnorway.com, www.visitoslo.com, https://www.fjordnorway.com/planning-your-trip/travel-guide/tourist-information-offices

Komunikácia: T-mobile (áno), Orange (áno), O2 (áno)

Bez záruky: V Nórsku neexistuje zlé počasie, len zlé oblečenie. Ak budete pristávať na letisku v Trondheime, ocitnete sa len dve minúty od pekla (Hell). Tak sa volá miestna železničná stanica.

Doprava

Cesty a autostrády: Do Fínska je možné prejsť zo strany Švédska, Fínska alebo Ruska. Hlavné cesty do Nórska zahŕňajú európsku trasu E6, ktorá prechádza cez Malmö, Helsingborg a Göteborg vo Švédsku a cestu E8, ktorá prechádza cez Turku, Vaasa a Oulu vo Fínsku. Ak zvolíte automobilovú dopravu, využiť môžete aj trajekt z Dánska a Kielu (Nemecko). Je to zároveň vhodný spôsob, ako sa vyhnúť dopravným zápcham. Nórsko má približne 600 km cestných tunelov, z ktorých až 55 vedie pod morom. Vo Fínsku sa dokonca nachádza celá jedna štvrtina zo 100 najdlhších tunelov sveta. Najdlhší tunel je Laerdal, ktorý sa nachádza v západnom Nórsku a meria 24,5 km. Na určitých úsekoch ciest (mosty, tunely, diaľnice, vjazdy do centra niektorých miest) sa platí mýto. Vnútrozemské cesty cez nórske pohoria a náhorné plošiny sú zjazdné len v máji až septembri, v zime sú uzatvorené. Mnohé cesty sú v zime uzatvorené najmä pre nákladné vozidlá, prípadne je prejazd možný iba s reťazami či snehovými hrotmi. Maximálne rýchlosti - v obci 50 km/h a mimo obce 80 km/h. Diaľnic je iba veľmi málo, najvyššia rýchlosť na nich je 120 km/h.

Autobusová doprava: Viaceré medzinárodné autobusové linky premávajú do Osla zo Švédska a okolitých krajín. Hlavnými operátormi sú spoločnosti Eurolines, Swebus Express a Säfflebussen. Linky z Göteborgu alebo Kodane premávajú dokonca takmer každú hodinu a linka zo Štokholmu premáva oveľa frekventovanejšie, ako vlak. Spoločnosť Lavprisekspressen zas ponúka lacné autobusové linky medzi veľkými mestami v Nórsku, Dánsku a Švédsku. Využiť môžete aj cestu minibusom, medzi mestami Kirkenes a Murmansk- tá je prevádzkovaná trikrát denne. Čo sa týka vnútroštátnych liniek, po celom Nórsku je hustá sieť expresných autobusových spojov medzi väčšími mestami a lokálnych liniek, ktoré vedú prakticky do každej obce. Všetky linky sú rýchle, čisté a bezpečné. (www.nor-way.no).

Železnice: Železnice, okrem železničného expresného vlaku Flytoget, prevádzkujú Nórske štátne železnice (NSB). Nórske železničné siete v zásade spájajú Oslo s ostatnými veľkými mestami. Z Osla vedie železnica na sever po Bodø (spájajúca dve trate: Dovre Line z Osla do Trondheimu a následne Nordland Railway z Trondheimu do Bodø. Ďalšími diaľkovými traťami sú Bergen Railway (Oslo-Bergen) a Sorland Railway (Oslo-Stavanger). Nórske železnice ponúkajú Scan Rail Pass so značnými zľavami, platný 21 dní, dokonca aj na niektoré lodné linky po celej Škandinávii. Zakúpiť si môžete aj preukaz InterRail One Country, ktorý vám umožní lacno cestovať vlakmi cez Nórsko.

V prípade cesty vlakom na dlhú vzdialenosť a v prípade nočných vlakov, je rezervácia sedadiel povinná. Vlaky sú však len zriedka plne rezervované, preto je možné rezerváciu miesta aj priamo na vlakovej stanici. Vo všeobecnosti bývajú vlaky najviac preplnené na začiatku a na konci víkendu, t.j. v piatok a v nedeľu večer. Nočné vlaky premávajú v smere Oslo - Bergen, Kristiansand, Bergen, Trondheim a Bodø. Ak sa rozhodnete pre lístok s lôžkom na spanie, zaplatíte za kupé, nie za lôžko: t.j. 2 osoby za rovnakú cenu. Znamená to však aj to, že nikdy nebudete mať vo svojom oddelení cudzinca.

Letecká doprava: Keďže je Nórsko plné skalnatých pobreží a horského terénu, spomaľujú to možnosti vnútrozemskej dopravy. Vnútroštátne lety sú tak vhodnou možnosťou, a to najmä v severnom Nórsku, kde je miest menej a ďalej od seba. Lietadlá premávajúce medzi malými letiskami sú malé a vo všeobecnosti majú niekoľko medziľahlých zastávok pozdĺž cesty na nalodenie a vylodenie cestujúcich. Najsevernejším letiskom je Longyearbyen na Svalbarde, kam sa letí zo severného Nórska ešte 80 minút. Na hlavných ťahoch prúdovými lietadlami lieta nórska časť škandinávskych aerolínií SAS i spoločnosti Braathens SAFE a tieto linky dopĺňa hustá sieť krátkych vidieckych spojov do vyše 20 miest menšími lietadlami spoločnosti Wideroe i linky malých dopravcov. Hlavné medzinárodné letisko je v Oslo na juhu krajiny, kde sa prestupuje aj na domáce spoje. Niektoré medzinárodné spoje lietajú už aj do Stavangeru, Kristiansandu, Bergenu a Trondheimu na juhu a juhozápade krajiny, zo severného Ruska a severného Fínska sa lieta aj do severovýchodného Nórska.

Lodná doprava: Najdôležitejšie prístavy Bergen, Drammen, Floro, Hammerfest, Harstad, Haugesund, Kristiansand, Larvik, Narvik, Oslo. Medzinárodné trajektové linky vedú z Oslo do Nemecka (Kiel, plavba 20 hod.), Dánska (Frederikshavn, plavba 9 hod.), ďalšie spoje aj do prístavov vo Veľkej Británii. Kurióznym osobným spojom je pobrežná linka Hurtigruten, ktorá od r. 1893 denne vozí cestujúcich a najmä tovar z Bergenu od prístavu k prístavu až do mesta Kirkenes na ruských hraniciach. Kedysi to bola aj poštová loď, dnes ju vyhľadávajú turisti. Plavba trvá 7 dní, na viacerých miestach sa vyplatí vystúpiť, počkať na ďalší spoj o deň a urobiť si výlet do okolia.

Musíte vidieť

Z celkovej rozlohy hlavného mesta Oslo predstavujú 80 percent lesy, lesné cesty, jazerá, ostrovčeky s rekreačným zázemím, vrátane lyžiarskeho areálu a skokanského mostíka Holmenkollen. Hlavná ulica Karl Johansgate vedie ku Kráľovskému palácu s nádhernými interiérmi, vzácnymi maľbami, sochami a klenotmi. Dodnes tam žije kráľovská rodina. Pred palácom prebieha denne striedanie stráží. Zaujímavosťou mesta je radnica so zvonkohrou so štyrmi desiatkami zvonov. Návštevníci vyhľadávajú v meste múzeá nórskych moreplavcov.

Jednou z najpôvabnejších častí Bergenu je Bryggen, stará drevená štvrť z 18. stor., kde stále tvoria remeselníci a umelci. Mohutnosťou upúta pevnosť Bergenhus z 13. stor. Mesto má veľa múzeí; expozícia starého nábytku, striebra, obrazov a zbraní je v zámku Alvoen, v rodnom dome skladateľa E. H. Griega sa konajú večerné koncerty. Mesto má obrovské morské akvárium s 50 bazénmi.

Vlak z juhu končí v Bodø nad polárnym kruhom. Neďaleko mesta v nádhernom parku je zámoček Lop zo 17. stor., niekdajšie sídlo guvernéra oblasti s bohato zdobenými interiérmi. Bodø je východiskom na malebné Lofotské ostrovy s malebnými pestrofarebnými drevenými rybárskymi domcami, rybárskymi člnmi v zátokách a drevenými konštrukciami, kde sa sušia tresky.

Cesta na sever vedie do Tromsø, cieľom väčšiny okružných jázd je Hammerfest, najsevernejšie položené mesto Európy. Neďaleko je vysoká skala Nordkap (Severný mys), najsevernejší bod európskej pevniny. Sever Nórska je v lete nádherne zelený, neustále sa mení scenéria a za zastávku stojí každý fjord. Alternatívou cesty autom je plavba loďami Hurtigruten.

V Zozname svetového kultúrneho a prírodného dedičstva UNESCO sú zapísané: stará hanzová štvrť Brygsen v Bergene, staré banícke mesto Roros, maľby na skalách v Alte, kostolík z drevených brvien na starom vikingskom pietnom mieste v Urnes a súostrovie Vegaøyan (Vega).




Streda, 9. október. 2024. Meniny má Dionýz.
Stream naživo

TV program TV program Telkáč.sk
Nenechajte si ujsť svoje obľúbené filmy a seriály.

Foto dňa