NA CESTÁCH Na konci Afriky sa nedá parkovať (1)

2010-03-17 17:00:00 |   |    | 

JUŽNÁ AFRIKA/ video - Keď sa niekedy ocitnete len na niekoľko hodín na konci Afriky, veľa možností na spoznanie ľudí, vôní, chutí či krajiny, vám neostane...



V prípade Kapského mesta máte len tri možnosti: Stolová hora, Mys Dobrej nádeje a Waterfront. Ak by ste si náhodou naplánovali malý výletík do preslávených viníc, zabudnite. Nestihnete to. Pretože byť vo viniciach a neochutnať nový Pinotage alebo Sauvignon blanc, je ako chodiť do kostola a nepomodliť sa...

V Kapskom meste neexistuje verejná hromadná doprava ako ju poznáme u nás. Za to ľavosmernými ulicami premáva množstvo malých i väčších mikrobusov (ktoré majú prednosť takmer ako polícia), taxíkov a dokonca aj bicyklové rikše.

Čiže, ak ste normálny turista, požičiate si auto v jednej z mnohých autopožičovní na letisku alebo v meste. Keď budete mať šťastie, vyfasujete nový Nissan, ak nie, tak nový Golf Chico, čo je Volkswagen Golf prvej generácie, bez posilňovača čohokoľvek, ale naozaj nový! Vraj to niekde v Afrike vyrábajú...

Pre ľavákov dobrá správa: šofér sedí na pravej strane! Nie je to však nič hrozného ani pre pravákov. Za deň-dva si zvyknete aj na "veľký priestor" po vašej ľavej strane. Prestanete sa tlačiť ku chodníku, ale zamierite viac k "čiare". Na tridsiaty pokus konečne "hodíte" spiatočku, pretože tá sa zaraďuje doľava a dopredu a nie doprava a dozadu! Maličkosti, ale prídete na ne až potom, ked sa budete ponáhľať na lietadlo....

Najhoršie teda nie je samotné šoférovanie po ľavosmerných uliciach, ale šoférovanie a - orientovanie sa v inak výborne značených uliciach. Pre plánovacie typy: pri zostavovaní itinerára počítajte s istou - časovou stratou. Stratu vám spôsobí také malé blúdenie, ktoré má však aj niekoľko výhod. Napríklad sa podrobnejšie zoznámite s cestou na letisko (20 km), ktorú si pre zlý "exit" zopakujete aj dva krát.

Podrobne sa pokocháte historickou mestskou kulisou v spleti jednosmerných ulíc a nakoniec vás po dlhom zjednávaní sa zaparkuje "parkový maršal". Iba za 5 randov na hodinu (0,50 eura) vám "postráži" auto aj s miesto. Až na recepcii hotela, ktorý je možno len za rohom, zistíte, že hotel má vlastné parkovisko...  

Takže máte auto, posteľ a cestovateľskú frustráciu. Vaším cieľom je slávny Mys Dobrej nádeje, po afro-anglicky: Cape of Good Hope Table Montain National Park. Ak ste našli cestu na "EM trojku" smer Muizenberg, ste aj na dobrej ceste.

Tá bude dlhá asi 60 kilometrov a cestou sa môžete vykúpať (ak je leto a Indický oceán bude mať primeranú teplotu), zastaviť sa na drink alebo pokecať si s noblesnými tučniakmi okuliarnatými či nechať sa poobťažovať paviánmi "babúnmi".

Pred samotným mysom vás čaká vstupná brána do rezervácie a cesta. Tiahne sa ako had asi desať kilometrov, obklopená zeleným a spáleným fynbusom. Na poloostrove vraj často horí a tak krajina vyzerá ako "po vymretí". Výbežku tróni Cape Point ozdobený staručičkým majákom a masami turistov.

 

  • Fynbos - Prví holandskí osadníci boli vystrašení nedostatkom stavebného dreva na horských svahoch Kapského poloostrova, pokrytých porastom krovísk s tuhými a úzkymi lístkami, ktorí popísali ako fijn bosch (pekný ker) a z neho vznikol  afrikánsky výraz  fynbos, ktorý je vedecky akceptovaným označením týchto metlovitých krovísk. Holanďania nelenili a dali sa do sadenia cudzokrajných stromov, ako boli napríklad duby, ktoré dnes tienia v Kapskom meste. Po stáročia ich potomkovia vypestovali na svahoch Kapska v snahe vytvoriť krajinu zodpovedajúcej ich predstavám krásnej scenérie – borovicové lesy. Fynbos je pozoruhodný svojou obrovskou rozmanitosťou rastlinných druhov tvoriacich viac než 80 percent celkovej flóry kapskej oblasti.


 

Po vyšplhaní sa a zlezení majáku, sa zastavíte vo farebnom suvenírovom obchode, kde vás nič neprekvapí (mimo českých turistov), pretože VŠADE majú to isté a dokonca za TAKÉ ISTÉ ceny!  Dáte si kávičku či obed na terase reštaurácie (ak vám vietor práve neodfúkol čiapku alebo okuliare) a zatúžite konečne po svojom MYSE DOBREJ NÁDEJE. Peši sa tam dostanete za asi 40 minút, autom za päť.

Pobrežnú príjazdovú cestu vám prehradí tabuľa označujúca magické miesto s inou, upozorňujúcou na Zákaz parkovania. Ale množstvo áut a neprítomnosť uniformy, vám nezabráni odparkovať a zvolať, niečo ako HURÁ! Ste tam a - nie ste. Ak máte správnu obuv a dostatok síl a chuti, musíte sa vyškriabať (po cestičke) na strmé bralo a budete sa len kochať a kochať... Ďalekým výhľadom, búrlivým oceánom a ostrým vetrom na najjužnejšom bode Afriky.....

Sklamem vás. Nie je to tak. Oklamali vás. Možno je to len turistický marketing, možno omyl černošských šamanov, ale Mys Dobrej nádeje NIE JE najjužnejším miestom obrovského svetadielu. Naozajstným, najjužnejšie položeným bodom afrického kontinentu je Cape Agulhas alebo Strelkový mys, ktorý do mora vybieha asi o 200 kilometrov ďalej juhovýchodným smerom a ku ktorému sa nedostanete. Ku Cape Point-u (bol) je však ľahší prístup a naviac Cape Point je predsalen pôsobivejším miestom....

 

  • Prvým Európanom, ktorý oboplával mys Dobrej nádeje bol portugalský moreplavec Bartolomeo Dias (Diaz) v roku 1488. Ten tomuto miestu dal názov „mys Búrok“ (Cabo das Tormentas). Neskôr kráľ Ján II. premenoval mys na „Mys dobrej nádeje“ (Cabo da Boa Esperança), pretože otváral cestu na východ. Holandský obchodník Jan van Riebeeck založil 6. apríla 1652 neďaleko mysu zásobovací tábor pre Východoindickú spoločnosť. Dnes na tomto mieste stojí Kapské Mesto. Východoindická spoločnosť potrebovala v oblasti mysu Dobrej nádeje skúsených poľnohospodárov. Nizozemská vláda preto rozhodla o vyslaní hugenotov, ktorí opustili kvôli náboženskému prenasledovaniu Francúzsko. Skupina hugenotov bola vyslaná 31. decembra 1687 a dostala sa tak cez Holandsko až na juh Afriky. 19. januára 1806 obsadila mys Veľká Británia. Okupácia bola potvrdená anglicko-holandskou zmluvou v roku 1814. Územie bolo potom spravované ako Kapská kolónia. Námorníkmi bol mys Dobrej nádeje považovaný za najnebezpečnejšie miesto na ceste do Indie, po prekonaní ktorého mali to najhoršie za sebou a čakala ich už len relatívne pokojná plavba. Viažu sa k nemu legendy o lietajúcom Holanďanovi, ktorý brázdi tieto vody na lodi, ktorej posádku tvoria duchovia námorníkov. Loď je odkázaná na večné blúdenie a nikdy nenájde cestu domov. Pri brehoch Cape Pointu leží na morskom dne mnoho vrakov stroskotaných lodí. Pri Olifantsbosu na západnej strane mysu si môžete pozrieť dva, jeden je vrak americkej lodi z druhej svetovej vojny potopený v roku 1942 a ten druhý, je vrak juhoafrickej pobrežnej lodi, ktorá sa potopila v roku 1965.

 

Ste šťastný a spokojný. Nanašli ste nič zvláštne, neobjavili ste nič neobjavené, ale predsa máte ten zvlástny, magický pocit. Stojíte sám na obyčajnom, pobrežnom skalnatom mieste, po ktorom túžili mnohí, ale nie každý mal šťastie vystúpiť na pevnú zem. Hlavou sa preháňajú tajomné hlasy, kvílenia, melódie a hrôzyplné tváre námorníkov, strácajúcich nádej...

Iba on jediný ju nikdy nestratil - karibský pirát Jack Sparrow. Ale to je už iný príbeh...

 

 

Zdroj/autor: ezv,roughguide,drom

VIDEO Cape Of Good Hope (Mys dobrej nádeje) 


 



Zdieľať článok na Facebooku

Hodnotenie článku:
4.0/5 (1 hlasov)


Novinky.sk

Gurman.sk


Pondelok, 15. júl. 2024. Meniny má Henrich.
Stream naživo

TV program TV program Telkáč.sk
Nenechajte si ujsť svoje obľúbené filmy a seriály.

Foto dňa