Maroko

2019-01-01 00:00:01 |   |    | 

Fakty

Názov krajiny: Marocké kráľovstvo
Hlavné mesto: Rabat
Rozloha: 446 550 km2
Počet obyvateľov: 36,19 mil. (2018)
Štátne zriadenie: konštitučná monarchia
Geografická poloha: severná Afrika, pobrežie severného Atlantického oceánu a Stredozemného mora.
Časové pásmo: Slovensko -2 hod.
Podnebie:

stredomorské, vo vnútrozemí extrémne suché, púštne

Predpovede.sk

POZRITE SI AKTUÁLNE POČASIE V MESTE RABAT

Mena: marocký dirham (MAD)
Jazyky: arabský a berberský (úradný), francúzsky
Správne členenie: 37 provincií a 2 wiláje (mestské prefektúry)
Národnost. zloženie: Arabi/Berberi
Náboženstvo: islam (99%)
Diplomatické zast.:

Veľvyslanectvo SR pre Maroko
Embassy of the Slovak Republic
C/Pinar 20, 28006 Madrid, Španielsko
Telefón: +34 915 903 861
Mobilný telefón: +34 609 002 803
Fax: +34 915 903 868
E-mail: emb.madrid@mzv.sk
Internet: www.mzv.sk/web/madrid

Adresa veľvyslanectva Maroka pre SR:
Hasenauerstrasse 57, Viedeň, Rakúska republika
Telefón: +43 1 586 66 51
E-mail: emb-pmissionvienna@morocco.at

Víza a doklady:

Na vstup do Maroka sa nevyžaduje vízum. S Marokom bola uzatvorená dohoda, kde pre občanov SR platí jednostranný bezvízový styk na dobu do 90 dní. Vyžaduje sa cestovný pas, ktorého platnosť je minimálne 6 mesiacov odo dňa vstupu do krajiny. Pri cestovaní neplnoletých osôb bez rodičov nešpecifikujú marocké orgány na vstup do krajiny pri pobyte do 90 dní okrem platného cestovného pasu (platný ešte 6 mesiacov od vstupu do krajiny) ďalšie náležitosti. Veľvyslanectvo SR v Madride odporúča mať k dispozícii splnomocnenie na sprevádzanie dieťaťa cudzou osobou pri ceste do zahraničia v anglickom jazyku bez notárskeho overenia.

Ministerstvo zahraničných vecí SR


O krajine

Dejiny: Od 2. tisícročia pred n. l. územie osídľovali Berberi, v 9. až 3. stor. pred n. l. tu Féničania zakladali kolónie; v r. 42 n. l. zriadená rímska provincia Mauretania Tingitana. V 5. stor. invázia Vandalov, od 6. stor. byzantská okupácia. Od 8. stor. bola krajina islamizovaná – pod vládou rozličných arabských dynastií (Almorávidovia, Sáadovci). Od 15. stor. sa o marocké územie usilovali koloniálne veľmoci. Od r. 1860 sever krajiny okupovali Španieli, na časti územia v r. 1912 – 1956 francúzsky protektorát. Od r. 1943 hnutie za nezávislosť; v r. 1956 krajina získala nezávislosť od Francúzska a k novovzniknutému kráľovstvu sa pripojili aj územia dovtedy patriace Španielsku vrátane medzinárodnej zóny Tanger; od r. 1962 konštitučná monarchia. V 70. rokoch Maroko okupovalo časť Západnej Sahary, v súčasnosti stále ešte nie je vyriešený status anektovaného teritória. V 90. rokoch viedli postupné politické reformy k vytvoreniu dvojkomorového parlamentu.

Začiatkom roka 2011 bolo Maroko, tak ako aj iné krajiny na Blízkom východe a v severnej Afrike, zasiahnuté protivládnymi protestmi nazývanými Arabská jar. Protestujúci požadovali širšie rozloženie moci a politickej zodpovednosti. Kráľ Mohamed VI reagoval, na rozdiel od iných lídrov obratom a oznámil sériu ústavných reforiem, ktoré zahŕňali väčšiu moc parlamentu a vyhlásenie berberského jazyka za oficiálny štátny jazyk. V následnom referende došlo k rýchlemu prijatiu navrhovaných reforiem. Hoci niektorí demonštranti pokračujú v požiadavkách na hlbšie reformy, väčšina občanov Maroka preferuje viac súčasnú stabilitu krajiny.

Bezpečnostné riziká: Maroko je v súčasnosti politicky aj ekonomicky stabilnou krajinou. Kráľ, ktorý je tiež hlavnou autoritou pre veriacich, sa teší rešpektu väčšiny obyvateľov a snaží sa konkrétnymi krokmi o to, aby marocký islam bol tolerantný a otvorený. Turisti z Európy sú v krajine vítaný a naladenie spoločnosti voči turistom je prevažne pozitívne a priateľské. Sociálne napätie v niektorých regiónoch, hlavne na severe Maroka (oblasti El Hoceima, Tetouan, Nador), so sebou nesie zvýšené riziko pouličných protestov, ktoré však nie sú zamerané proti cudzincom.

Zdravotníctvo: Nevyhnutná prvá pomoc sa poskytuje zadarmo. Pri vážnejších zraneniach sa odporúčajú súkromné kliniky, za ošetrenie sa platí. Hospitalizácia stojí cca 100 USD na deň.

Internet (.ma): www.morocco.com, https://allafrica.com/morocco/www.visitmorocco.com/en

Komunikácia: Telekom (áno), Orange (áno), O2 (áno)

Bez záruky: Pri cestovaní verejnou dopravou sa považuje za sebecké a neslušné konzumovať jedlo a neponúknuť ostatných. Vždy treba kúpiť trochu viac pochutín a ponúknuť aj spolucestujúcich. Potom nasleduje rituál. Ak ponúkate jedlo, etiketa diktuje, že vaši spolucestujúci by ho mali odmietnuť. Malo by byť ponúknuté druhýkrát, trochu presvedčivejšie, ale opäť bude odmietnuté. Tretia, naliehavejšia ponuka, už môže byť prijatá ak je želaná. Ak bude ponúknuté jedlo vám, aj keď nechcete, patrí sa prijať aspoň malý kúsok a spokojne gestom naznačiť, že ste plný. Účasť na tomto rituáli sa opláca veľkou úctou, ochranou a priateľským jednaním.

Doprava

Cestná: Čo sa týka šoferóvania je Maroko ústretovou krajinou a ponúka slobodu preskúmať veľa neobvyklých ciest vo voľnom čase. Jazda počas dňa je vo všeobecnosti bezproblémová a bez stresov, aj keď je dobré dať marockým vodičom priestor a jazdiť opatrne. Cesty spájajúce hlavné centrá Maroka sú v dobrom stave a diaľničná sieť sa neustále rozširuje, čo občas znamená platenie dialničných poplatkov. Mercedesy, ktoré je možné vidieť na marockých cestách a v okolí autobusových staníc sú spravidla zdieľané taxíky („grands taxis“ vo francúštine, alebo „taxiat kebira“ po arabsky). Turistické miesta ako Ziz Valley, Draa Valley, Tizi n’Test a pohorie Rif Mountains, a všetky scénické miesta, ktoré nie sú dobre obsluhované autobusmi je lepšie navštíviť taxíkom. „Grands taxis“ spájajú väčšie mestá, zväčša štafetovým systémom, čo znamená pri dlhších cestách niekoľko prestupov. Tieto taxíky majú miesta pre šiestich natlačených pasažierov a odchádzajú keď sa naplnia. „Petit Taxi“ zabezpečujú prepravu v mestách a sú odlíšené špecifickou farbou, ktorá je v každom meste iná. Taxíky majú licenciu na prepravu až troch cestujúcich, ale nesmú prekročiť hranice mesta. V autách fungujú taxametre, ak nie sú, je lepšie si cenu dohodnúť vopred.

Autobusová: Najlacnejším a najefektívnejším spôsobom prepravy po Maroku je autobusová preprava. Odporúča sa premyslieť si pred rezerváciou miesto na sedenie, keďže mnohé dopravné prostriedky majú len veľmi skromné ​​závesy, a slnko je dosť intenzívne. Niektoré autobusové stanice v Maroku sú ako blázninec, kde dohadzovači vykrikujú dookola všetky destinácie a čísla autobusov, ktoré práve odchádzajú. Väčšina miest a dedín má jednu centrálnu autobusovú stanicu (gare routière).

Železničná: Vynikajúca železničná sieť Maroka je jednou z najlepších v rámci Afriky, a spája väčšinu veľkých miest. Vlaky sú lacnejšie a pohodlnejšie ako autobusy. Existujú dve hlavné trasy: z Tangeru do Marakéša, cez Rabat a Casablancu, a z Oujdy alebo Nador do Marakéša, prechádzajúc cez Fez a Meknes.

Letecká: Priame lety sú dostupné z celej Európy, z Blízkeho východu, zo západnej Afriky a Severnej Ameriky. Národným leteckým dopravcom je Royal Air Maroc (www.royalairmaroc.com). International Airport Casablanca Mohammed V je hlavnou bránou do krajiny, ďalšie v poradí je letisko Menara (Marakéš). Medzi ďalšie dôležité letiská patria Fes – Saïss (Fez), Ibn Batouta International (Tanger), ako aj Ouazazarte, Agadir, Essaouira, Oujda a Nador.

Musíte vidieť

Pohoria Vysoký Atlas a Antiatlas;

pobrežie Atlantického oceánu – mestá Casablanca, Agadir so širokými piesočnými plážami a hlavné mesto Rabat;

Marákeš – jedno z kráľovských sídelných miest so starým mestom a nádhernou arabskou architektúrou;

Tanger – na pobreží Stredozemného mora – bývalá medzinárodná zóna.

Ďalšie tipy na zaujímavé miesta nájdete v tomto článku.




Štvrtok, 28. marec. 2024. Meniny má Soňa.
Stream naživo

TV program TV program Telkáč.sk
Nenechajte si ujsť svoje obľúbené filmy a seriály.

Foto dňa