Hrad Tematín

2008-10-01 13:30:00 |   |    |

Prístup

Túru na hrad odporúčame začať na hlavej ceste v obci Hrádok (200 metrov), odkiaľ sa vyberieme po modrej turistickej značke. Smerom k hradu Tematín neodbočíme na cestu doprava cez potok, na ktorú navádza pútač. Táto cesta, na ktorú sa neskôr napojíme je totiž vhodná skôr pre cykloturistov. My pokračujeme do stredu obce a popri potoku vyjdeme na jej okraj.

Pokračujeme hore do Hrádockej doliny okolo opusteného kameňolomu. Asfaltová cesta vedie dolinou asi 2 kilometre do kopanice Hrádok-Dolina (230 metrov). Ak sme motorizovaní, tu môžeme odparkovať auto a odtiaľto ísť pešo. Od smerovníka prejdeme cez potok na žltú turistickú značku, ktorá nás bude viesť cez lúku a les až na širokú lesnú cestu, na ktorú nás v úvode výletu posielal smerovník k hradu Tematín v Hrádku.

Odbočíme doľava a vystúpime spočiatku mierne dolinou a neskôr dvoma serpentínami po širokej štrkovej lesnej ceste. Za druhou serpentínou asi po 300 metroch zídeme z cesty (smerová značka je na nízkom stĺpe) a odbočíme doprava do protismeru na užšiu a strmšiu cestu. Po nej sa zakrátko dostaneme na modrú značku prichádzajúcu zľava z Bezovca. Tu odbočíme doprava traverzom k smerovníku pod hradom Tematín (564 metrov).

Významová modrá značka nás privedie k hlavnému vstupu do hradu, z ktorého sa zachovali len ruiny. Vzhľadom na vizuálne prepojenie s Čachtickým hradom a hradom Beckov plnil hrad Tematín aj dôležitú signalizačnú funkciu. Patrí k najodľahlejším hradom na Slovensku. Z plošiny pri hlavnej veži je pekný výhľad na južnú časť Považského Inovca a severný výbežok Podunajskej nížiny od Nového Mesta nad Váhom cez Piešťany až k Hlohovcu. V pozadí vidieť Malé Karpaty, Myjavskú pahorkatinuBiele Karpaty.

Zaujímavosti v okolí

Po prehliadke hradu sa nemusíme vracať tou istou cestou, ale môžeme zastúpiť po modrej značke lesnou cestou na dno Lúčanskej doliny. Jej názov je odvodený od prekrásnych lúk, na ktorých sa ocitneme po dlhšom lesnom úseku. Z lúk sa nám ponúkajú zaujímavé pohľady na silne erodované dolomitové svahy, ktorých biela farba nápadne kontrastuje s okolím. Krajina sa vyznačuje bohatou flórou a faunou stepných a lesostepných spoločenstiev, ktoré patria k najvýznamnejším na Slovensku.

Ďalším bohatstvom tejto časti Považského Inovca sú výdatné zdroje kvalitnej podzemnej vody, ktorú využíva okrem iného aj plniareň spoločnosti Coca-Cola Beverages Slovakia v Lúke. Tej dominuje pôvodne neskororenesančný kaštieľ slúžiaci dnes na zdravotnícke účely.

Ak by sme z hradu pokračovali po modrej turistickej značke ale opačným smerom, dostali by sme sa do centrálnej časti Považského Inovca, ktorú tvorí masív Nízkeho Inovca. Jeho vrcholy sú viac ako 300 metrov nižšie ako vo Vysokom Inovci a nad centrálne plošiny vystupujú len oblé vyvýšeniny ako napríklad najvyšší vrch tejto časti pohoria Bezovec (743 metrov) nachádzajúci sa neďaleko hradu smerom na východ.

Okolie Brezovca je známym turistickým centrom nielen v lete, ale aj v zime, pretože patrí k najväčším lyžiarskym centrám západného Slovenska. Južne od Brezovca je reliéf znížený a hladko modelovaný a zvlášť medzi obcami Stará a Nová Lehota sa rozprestiera malebná laznícka krajina, ktorá poteší oko každého návštevníka...

Viac sa môžete dočítať v knihe Kollár, D., Nešpor, J.: Hrady najkrajšie zrúcaniny. Dajama 2007.

Zdroj/autor: Dajama, Hrady, drom

Zdieľať článok na Facebooku

Hodnotenie článku:
2.7/5 (3 hlasov)

Novinky.sk

Gurman.sk

Piatok, 19. apríl. 2024. Meniny má Jela.
Stream naživo

TV program TV program Telkáč.sk
Nenechajte si ujsť svoje obľúbené filmy a seriály.