Začiatok nášho letectva: Pred 110 rokmi absolvoval Jan Kašpar prvý diaľkový let

2021-05-13 16:00:00 |   |    | 

Za symbolický začiatok českého, resp. československého letectva sa považuje diaľkový let Jana Kašpara. Od úspešného letu z Pardubíc do Prahy, počas ktorého český priekopník letectva Jan Kašpar preletel 121 kilometrov za 92 minút, uplynie vo štvrtok 13. mája 110 rokov.



 

Písal sa 13. máj 1911, keď Jan Kašpar ráno 15 minút po šiestej hodine vzlietol z rodných Pardubíc na lietadle skonštruovanom podľa vzoru strojov Bleriót a zamieril do Prahy. Let, ktorým sa zapísal do histórie českého letectva absolvoval aj z dôvodu svadby svojho priatelia zo študentských čias, na ktorú bol pozvaný. Ako orientačný bod pre prvý diaľkový let v histórii českého resp. československého letectva si zvoli železničnú trať z Pardubíc do Kolína a následne z Kolína do Prahy. Preletel ponad Jesničany, Čivice, Valy u Přelouče a Nové Dvory. O 6.40 h sa ocitol nad Kolínom a približne po 20 minútach preletel nad Českým Brodom a blížil sa k Prahe.

V českej metropole ho privítala silná hmla, cez ktorú však presvitala Vltava, ktorá Kašparovi poslúžila ako orientačný bod. Nasmeroval lietadlo k dostihovej dráhe vo Velkej Chuchli, kde sa mu podarilo úspešne pristáť. Let trval 92 minút a Kašpar prekonal 121 kilometrov, pričom letel vo výške 400 až 800 metrov. Krátko po pristáti sa prezliekol do slávnostného oblečenia a zamieril na svadbu. Lietadlo, ktorým sa zapísal do histórie letectva venoval v roku 1913 Národnému technickému múzeu v Prahe.

Tomuto letu predchádzali úspešné letecké pokusy tohto legendárneho českého pilota. Prvý úspešný let uskutočnil Jan Kašpar 16. apríla 1910 na lietadle Blériot XI s motorom Anzani, pričom preletel dva kilometre vo výške 20 až 25 metrov nad pardubickým vojenským cvičiskom. O dva mesiace neskôr - 19. júna 1910 - absolvoval prvý úspešný verejný let nad Pardubicami. Na svojom konte má aj prvý diaľkový let s pasažierom, ktorý sa uskutočnil 6. decembra 1911 na trase Mělník – Praha (Velká Chuchle) a trval 41 minút. Jeho pasažierom bol redaktor denníka Narodní politika Jaroslav Kalva.

Jan Kašpar sa narodil 20. mája 1883 v Pardubiciach. V roku 1907 ukončil štúdium strojného inžinierstva na Českej vysokej škole technickej (dnes České vysoké učení technické) v Prahe. O rok neskôr sa nadšený cyklista a automobilista nakrátko zamestnal vo firme Basse & Selve v Altene v Nemecku, ktorá vyrábala automobilové, letecké a lodné motory, kde sa začal intenzívne zaujímať o letectvo. Po návrate do Čiech pracoval v automobilke Laurin & Klement v Mladej Boleslavi, ale už v roku 1909 sa vrátil do Pardubíc, kde sa najprv spolu so bratrancom Evženom Čihákom a neskôr sám venoval konštrukcii lietadiel a lietaniu.

Pilotovať sa učil na vlastnoručne zostrojenom jednoplošníku, na ktorom sa pokúšal vzlietnuť už vo februári 1910. Stroj s malým výkonom sa však pri páde zničil a podobný osud postihol aj ďalšie tri. Až po tom ako mu otec prispel na kúpu v tej dobe špičkového lietadla z dielne francúzskeho aviatika Blériota, sa mu podarili absolvovať spomínané úspešne lety z apríla a júna 1910, po ktorých 16. júla 1910 zložil aj pilotné skúšky.

Po smrti otca, ktorý ho výdatne podporoval, Kašpar lietanie na určitý čas zanechal. Definitívny koniec pre neho znamenala prvá svetová vojna. Po jej skončení sa ocitol osamotený, uprostred veľkých dlhov, dokonca neuznaný a poznačený duševným ochorením. Svoj život ukončil samovraždou 2. marca 1927 v Pardubiciach vo veku 43 rokov.

Zdieľať článok na Facebooku
Zdroj: TASR

Hodnotenie článku:
0.0/5 (0 hlasov)


Novinky.sk

Gurman.sk


Štvrtok, 25. apríl. 2024. Meniny má Marek, Marko, Markus.
Stream naživo

TV program TV program Telkáč.sk
Nenechajte si ujsť svoje obľúbené filmy a seriály.

Foto dňa