S batohom cez hory: do Čičmian cez Strážov

2012-04-23 15:30:00 |   |    |

SLOVENSKO - Vidieť Čičmany, ten živý klenot slovenskej ľudovej architektúry, bolo oddávna mojím snom. A keď sa k tomu pridružila moja niekdajšia mánia zliezať najvyššie kopce slovenských pohorí, začal sa črtať veľmi zaujímavý a príťažlivý výlet. Jednoducho cez vrch Strážov do rázovitej dedinky Čičmany.

Od Zliechova

Svoju púť, ktorú sme si rozdelili na dva dni, sme začali v obci Zliechov v okrese Ilava, ktorá sa nachádza pod najvyšším vrchom krásneho pohoria, chránenej krajinnej oblasti s názvom Strážovské vrchy. Ide teda o vrch Strážov, ktorý sa hrdo vypína do výšky 1 213 metrov nad morom.

Bol som prekvapený, že už samotný Zliechov je pekná obec, ktorú stojí za to si pozrieť - či už kvôli niekoľkým prejavov slovenskej ľudovej architektúry, kostolu z pätnásteho storočia alebo trom staručkým stromom, čiže dvom vŕbam a jednému jaseňu, ktorých vek je okolo štyristo rokov.

Ideme na Strážov!

Milú obec Zliechov pomaly nechávame za sebou a definitívne sa chystáme zahájiť cestu na najvyšší miestny vrch. Od známych som už predtým dostal upozornenie, že síce nejde o žiadny dlhý pochod, ale aj tak sa poriadne zapotíme, pretože nás čaká stúpanie do strmého kopca. V každom prípade sa budeme držať červenej značky, ktorá nás po Ceste hrdinov SNP zavedie až na samotný vrchol.

Treba povedať, že rady priateľov naozaj neklamali. Výstup nám síce trval len niečo vyše jednej hodiny, ale skutočne stál za to. Prepotil som sa doslova až na kosť. Asi dva týždne predtým som absolvoval výstup na najvyšší vrch Považského Inovca, čiže Inovec, od obce Beckov cez dedinku Selec, čo trvalo pomerne dlho, ale musím priznať, že vyjsť na Strážov je zrejme náročnejšie, aj keď ani zďaleka tak časovo náročné. Ale ako to už v slovenských horách chodí, stálo to zato.

Národná prírodná rezervácia Strážov má totiž človeku milujúcemu prírodu skutočne čo ponúknuť. Medveďa hnedého, ktorý sa tu objavuje, sme síce nestretli, ale za to sme si na samotnom vrchole vychutnali nádherný výhľad. Trochu ľutujem, že sme túto oblasť nepreskúmali o niečo lepšie, pretože sa v nej nachádza niekoľko jaskýň, priepastí, ba dokonca aj vodopády, ako napríklad Dolný a Horný.

Rozprávkové Čičmany

Neviem, ako inak túto obec nazvať, pretože keď do nej po zostupe zo Strážova vkročíte, máte pocit, že ste sa zrazu ocitli v nejakej rozprávke. Určite ste už niekedy boli v nejakom slovenskom skanzene a tak nejako Čičmany aj vyzerajú, lenže rozdiel je v tom, že za prvé ide o živú obec a za druhé oproti skanzenom táto dedinka leží na svojom pôvodnom mieste.

V každom prípade ide o pamiatkovú rezerváciu, respektíve do nej patrí časť Čičmian. Určite sa oplatí prejsť po nich s poriadne otvorenými očami a v žiadnom prípade si nenechajte ujsť návštevu miestneho múzea, ktoré vás oboznámi s čičmianskymi tradíciami, zvykmi a prakticky celým folklórom.

A ani o ubytovanie nebudete mať žiadnu núdzu - v obci sa totiž nachádza niekoľko pekných penziónov, ktoré za rozumnú cenu poskytujú nocľah aj dobré jedlo. V jednom z nich sme prespali aj my, samozrejme po dôkladnej prehliadke krásnych Čičmian a dobrej večeri, a na druhý deň ráno sme sa spokojní vybrali domov.

Zdroj/autor: Alex, drom

Foto: autor, wikipedia, Stanislav Doronenko, Pe3kZA, Pelex

Zdieľať článok na Facebooku

Hodnotenie článku:
4.5/5 (8 hlasov)

Novinky.sk

Gurman.sk

Piatok, 19. apríl. 2024. Meniny má Jela.
Stream naživo

TV program TV program Telkáč.sk
Nenechajte si ujsť svoje obľúbené filmy a seriály.